Translate

Rabu, 20 November 2013

HARI TANDAS SEDUNIA 19 NOVEMBER...

Hari Tandas Sedunia bertujuan untuk meningkatkan kebersihan untuk 2.5 bilion Kerana banyak cerita-cerita buruk dan gambar taufan - rosak Filipina menunjukkan, salah satu masalah yang paling mendesak krisis Filipina adalah kekurangan tandas dan keruntuhan sistem air. Tacloban kini menghadapi kekurangan terdesak sanitasi lestari . UNICEF, di kalangan organisasi yang lain, telah menyampaikan tandas mudah alih dan bekalan kebersihan untuk Tacloban dan menarik untuk $ 34 juta kepada membantu empat juta kanak-kanak yang terjejas oleh Taufan Haiyan , jumlah yang dianggarkan selama enam bulan bantuan. Kekurangan sanitasi lestari bahawa rantau Tacloban secara tiba-tiba yang dihadapi adalah sebahagian daripada kehidupan harian bagi peratusan yang menghairankan tinggi daripada penduduk dunia. Untuk membaling perhatian dalam isu ini, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Perhimpunan Agung mengisytiharkan tahun ini akan bermula sulung Hari Tandas Sedunia pada 19 November.
Kita mesti memecahkan pantang larang dan membuat kebersihan untuk semua keutamaan pembangunan global," kata Setiausaha Agung PBB Ban Ki -Moon dalam satu kenyataan rasmi di Singapura Julai lalu. Beberapa fakta yg menenangkan tentang kurangnya di dunia tandas, mengikut Bangsa-Bangsa Bersatu : 2.5 bilion orang - satu dalam tiga orang di dunia - tidak mempunyai tandas atau akses kepada sanitasi lestari Penyakit cirit-birit adalah punca kedua yang paling biasa kematian di kanak-kanak di negara-negara membangun Mereka membunuh lebih daripada malaria dan campak HIV / AIDS, digabungkan Di banyak negara kanak-kanak perempuan tinggal di rumah pada hari haid kerana ketiadaan tempat yang selamat untuk menukar dan membersihkan diri mereka, dan drop banyak sama sekali Setiausaha Agung PBB Ban Ki -Moon diisytiharkan November 19 Hari Tandas Sedunia. Setiausaha Agung PBB Ban Ki -Moon diisytiharkan November 19 Hari Tandas Sedunia. Oleh kerana sifat unglamorous hal perkara , tandas cenderung untuk mengambil tempat duduk belakang apabila ia datang kepada kesedaran dan dana.
Kami berhasrat untuk membuat isu-isu ini sangat penting yang berkaitan dan seksi, " kata Garvey Chui , wakil Asia untuk Hacker tandas , sebuah pertubuhan bukan untung yang cuba untuk memberikan akses kepada " kebersihan bermaruah " untuk mereka yang tidak. "Bagi pelancong yang kebaratan - terutamanya bagi pelancong wanita, tidak kira berapa yang berpengalaman - kebersihan dan akses kepada tandas yang bersih menjadi pertimbangan serius apabila perjalanan ," kata Chui. "Tetapi bagi mereka yang tidak mempunyai akses kepada tandas dan kebersihan selamat, bersih dan swasta, ia adalah lebih daripada sesuatu yang menyusahkan , ia boleh hidup atau mati ," kata Hacker rep tandas . "Satu masa yang sangat berbahaya bagi seorang wanita di sebuah negara membangun, dan salah satu daripada masa-masa utama dia boleh mendapatkan diserang secara seksual , adalah apabila dia akan ke bilik air . Apabila tidak ada tandas untuk pergi ke , dia adalah lemah dan terdedah apabila dia sedang berlaku di luar atau di ruang awam , sering lewat malam dan jauh dari orang ramai. " Dari muzium tandas berbentuk tandas dua tingkat ( rumah bekas seorang ahli kongres tandas - taksub dan Datuk Bandar di Korea Selatan) ke restoran bertemakan tandas pelik dan aneh (ya, restoran) dari London ke Beiing , lihat galeri kami untuk mana untuk menyambut Hari Tandas Sedunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan